Det nya favoritskällsordet är populism | Sverigedemokraterna i Södertälje

Det nya favoritskällsordet är populism

Det talas med darr på stämman om att nu måste alla rättrogna demokrater samlas i syfte att stoppa (höger)populisterna i form av exempelvis Donald Trump i USA, Brexit-anhängarna i Storbritannien, Front National och dess ledare Marine Le Pen i Frankrike och Alternative für Deutschland med ledaren Frauke Petry. Även Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson brukar hänföras till populistfållan.

Ett problem med att utnämna vissa partier och politiker till populister är emellertid att det inte existerar någon statsvetenskaplig konsensus om hur begreppet populism ska tolkas. Etymologiskt kan det härledas till latinets populus, som betyder folk. En möjlig tolkning av ordet populism är därför rätt och slätt ”folklighet”.

Är då folklighet det stora hot mot demokrati och anständighet det i dag i allmänna ordalag – här i Södertälje senast under budgetdebatten i fullmäktige den 28 november – utmålas som? Knappast. Jag skulle vilja påstå att den så kallade populismens motståndare inom politik och media – med väldokumenterad faiblesse för att söka oskadliggöra meningsmotståndare med etiketter som främlingsfientliga, rasistiska och nu populistiska – utgör betydligt större hot mot demokrati och yttrandefrihet.

Ta exemplet med militanta motståndare till den presidentvalde Donald Trump i USA, vilka inte accepterade valresultatet utan gick ut i stundom våldsamma demonstrationer mot Trump i USA:s större städer. Nu senast har Clinton-kampanjen anslutit sig till det Gröna partiets presidentkandidat Jill Stein i hennes begäran om att de avlagda rösterna i tre nyckeldelstater som Trump vunnit ska räknas om. Detta trots att inga andra än obotliga konspirationsteoretiker tror sig ha funnit belägg för att det förekommit valfusk till Trumps fördel.

Vägran, eller åtminstone stark obenägenhet, att acceptera att det finns alternativa åsikter till de egna vad gäller frågor som till exempel invandring, klimatpolitik, feminism och mångkultur är något av det som utmärker antipopulisterna. Det ligger då nära till hands med demonisering av meningsmotståndarna.

För egen del var det länge sedan jag slutade bry mig om vad mina meningsmotståndare behagat kalla mig och de politiska grupperingar och/eller partier jag varit ansluten till. Vill någon kalla oss socialkonservativa och nationalistiska sverigedemokrater för populister, för all del.

Att ta hänsyn till folkets (populus) mening kan knappast vara särskilt mycket fel. I så fall innehåller dock alla partier populistiska inslag, då väl inget parti struntar i vad folket (eller åtminstone de egna väljarna) tycker. Även om man ibland kan få för sig att så är fallet.

Tommy Hansson (SD)

vice gruppledare