Förbjud det organiserade tiggeriet (Insändare LT 13/10) | Sverigedemokraterna i Södertälje

Förbjud det organiserade tiggeriet (Insändare LT 13/10)

”Jag betalar 1 000 för platsen, 2 000 för resan hit och 1 000 för en plats att sova.” Så kan kostnaderna se ut för en tiggare med hemvist i Östeuropa som kommer hit för att, som vederbörande tror, tjäna grova pengar. Detta enligt en artikel i Dagens Nyheter den 4 oktober. Vidare i DN-artikeln: ”Det finns personer som tar betalt för att forsla hit ivriga, fattiga människor med stora drömmar från Rumänien och Bulgarien – och som kräver upp till 2 000 kronor för att ge dem en plats att tigga på stadens gator.” Enligt reportaget var två systrar skyldiga sammanlagt 9 000 kronor för resa, plats och logi innan de ens hunnit sätta sig ner och börja tigga. Bienvenido Flores, som arbetar med EU-migranter som kommer hit som tiggare, säger enligt DN att han vänt sig till svenska myndigheter, men uppger sig vara besviken: ”De har inte varit särskilt intresserade.”

Orsaken till ointresset är förmodligen, att det i Sverige inte är politiskt korrekt att hävda att det alltmer utbredda tiggeriet är organiserat. Myndigheterna vill inte framstå som att de står på samma sida som Sverigedemokraterna, som är det enda partiet som kräver förbud för organiserat tiggeri. Även om allt tiggeri sannolikt inte är organiserat, ger Dagens Nyheters reportage vid handen att tillräckligt mycket är det för att det borde leda till ett ramaskri bland alla som ogillar exploatering av fattiga och utsatta människor. Det är hög tid att Sverige börjar tänka i samma banor som våra nordiska grannländer och förbjuda det organiserade tiggeriet!

Tommy Hansson (SD)