Ledig tjänst – Politisk sekreterare 50% | Sverigedemokraterna i Södertälje

Ledig tjänst – Politisk sekreterare 50%

Lediga tjänster: Politiska sekreterare, deltid 50% – Sverigedemokraterna Södertälje

Tjänstebeskrivning

Som politisk sekreterare arbetar du i nära samarbete med den politiska gruppledaren men också för våra folkvalda politiker i kommunen där du stödjer dem i det parlamentariska arbetet.

Det innebär bland annat att du bistår med att samla in faktaunderlag, hantera och bereda löpande politiska ärenden till kommunfullmäktige och nämnder. Arbetet omfattar även en viss omvärldsbevakning, kommunikation och i viss mån administration.

Kvalifikationer

Akademisk examen inom passande område är meriterande, dock inget krav.

Rollen kräver ett kommunpolitiskt intresse samt en förmåga att kunna sätta sig in i ett brett spektrum av ämnen som berör kommunens politiska process och arbete. Vi kräver att du har en stor social förmåga, samarbetsvilja, prestigelöshet, noggrannhet och inte minst ett strukturerat arbetssätt där egenansvar står som grund.

Mycket goda färdigheter i svenska språket är ett krav, förmågan att författa sakliga, välunderbyggda och korrekta texter förutsätts. Du behärskar självfallet MS Office.

Som politisk sekreterare för Sverigedemokraterna delar du självfallet partiets värderingar.

Andra meriter kan även vara,

• Erfarenhet av politiskt arbete och politiska förhandlingar.
  • Kunskap om Sverigedemokraternas kommunal- och regionalpolitiska program.
  • Tidigare erfarenhet av Södertälje kommun.
  • Erfarenhet eller färdigheter inom kommunikation.

Lön, arbetstider och omfattning

Individuell lön tillämpas. Tjänst omfattar 50% deltid, du förväntas arbeta 20 timmar per vecka, till viss del styrd efter behov.

Ditt tjänsteställe utgörs ifrån vår föreningslokal på Värdsholmen i Södertälje men arbete hemifrån vid behov kan även tillåtas. Obekväm arbetstid under kvällar och helger kan förekomma. Övertid kan också förekomma under arbetsintensiva perioder.

Övrigt anställningsvillkor

En politisk sekreterares anställning regleras i Kommunallag (2017:725) 4 kap. vilket innebär att lagen om anställningsskydd inte tillämpas för politiska sekreterare. Den anställde har dock rätt till ledighet från sin nuvarande anställning som behövs för tjänstgöringen som politisk sekreterare.

Ansökningshandlingar som förväntas insändas vid intresseanmälan

• Personligt brev
  • CV
  • Arbetsprov 1 – författa en insändare, valfritt ämne, ca 1000 tecken inklusive blanksteg.
  • Arbetsprov 2 – författa en motion, valfritt ämne, max 3500 tecken inklusive blanksteg.

Ansökningshandlingar skickas till stockholm.distrikt@sd.se

Urval sker fortlöpande.