Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn 2018 v. 11 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn 2018 v. 11

Snart börjar det bli dags för våra torgmöten och offentliga event där vi kommer att gå ut och berätta mer om vår politik och de åtgärder vi vill få igenom i Södertälje för att lösa de problem som vi ser. Vi håller på att förbereda de prioriterade områdena vi har nämnt i tidigare nyhetsbrev där vi ville få lite feedback från er. Ni kan fortfarande tycka till, skicka då till min email eller till sodertalje@sd.se. För de som vill ställa upp på framtida torgmöten etc maila till aktiv.sodertalje@sd.se och anmäl er gärna frivilliga att hjälpa till. Vi kommer behöva en hel del som hjälper till på kommande evenemang för att få allting att flyta på smidigt.

Valkonferens

Under helgen kommer Sverigedemokraternas valkonferens att pågå. Här kommer partiledaren Jimmie Åkesson och flera andra att tala till de ombud som är där för att representera de olika kommunföreningarna. Här kommer också vallistan till riksdagen för partiet till valet i höst att fastställas. För oss är det vår gruppledare samt ordförande i föreningen Beata Milewczyk och Joachim Hagström som representerar SD Södertälje/Nykvarn. På Sverigedemokraternas officiella Facebook konto kan man följa de största händelserna och annonseringarna.

Distriktsårsmöte

Den 31 mars 2018 kommer distriktets årsmöte att hållas. Den fungerar i princip som kommunföreningens årsmöte där vi väljer en ny styrelse, ordförande för distriktet etc. Vi kommer även att rösta för landstingslistan. Om någon är intresserad av att veta vilka det är som står på listan kan man kontakta antingen Joachim Hagström, Beata Milewczyk eller Andreas Birgersson som kan bistå med mer information.

Utbyggnation av Sandviken i Enhörna

Ett ärende som har pågått under en lång tid i kommundelsnämnden för Enhörna ärendet om flera olika utbyggnationer i Enhörna. Dels gäller det utbyggnationer i Ekeby, ett förslag om en ny skola, en gymnastikhall, och även en stor satsning på att bygga lägenheter, villor etc för att i princip dubbla mängden invånare i Enhörna. En sådan planlösning läckte ut i somras och skapade stora rubriker i LT och stora reaktioner bland invånarna i Enhörna. Efter alla reaktionerna så har kommunen varit tvungen att kommunicera mera med invånarna och berätta vad det är som försiggår. Det har även skett en del förändringar av planer etc. Skolan till exempel har varit tvungen att skjuta på för att ett par invånare har överklagat beslutet då den planlösningen gör att en väg inskränker på deras mark. Kommunen hade precis en medborgardialog kring frågorna om utbyggnationen av Ekeby. Vi får se hur mycket de faktiskt lyssnat på våra medborgare när de väl återkommer med nya planer där. Vi vet från erfarenhet att den styrande majoriteten av S, V, MP inte är så duktiga på att ta till sig invånares synpunkter.

Nu till själva frågan. Vi är kritiska till förslaget att bygga ut så mycket som kommunen vill, det har invånarna i kommundelen också varit kritiska till. Vi Sverigedemokrater inser att vi behöver bygga ut då vår kommun växer, men vi vill inte att man ska drastiskt förändra olika områden och speciellt inte för en idyll som Enhörna. Vi ställer oss därför bakom det förslag av 3 som kommunen presenterat som gör minst inverkan på kommundelen. Vi kommer att kämpa för att detta kommer bli en realitet och inte något mer omvälvande planer.

Vi vill heller inte bygga ny skola i Enhörna. Vi har inget emot nya skolor, men i detta fallet har vi fått information i utbildningsnämnden att det inte finns något elevunderlag för en ny skola ute i Enhörna, men kommunen vill ändå gå vidare med dessa planer. Vi är oförstående, men man kanske räknar med att bussa in elever från närliggande områden, vilket vi inte anser vara realistiskt eller önskvärt. Vi stödjer istället en upprustning av den befintliga Vallaskolan och kanske en utbyggnation av denna om det krävs för att stödja det elevunderlag som finns. Självklart behövs det också byggas en gymnastiksal i närheten av skolan.

För de av er som bor i Enhörna eller har vänner och släktningar där, får ni gärna informera dem om vad vi vill för kommundelen. Vi planerar att närstående framtiden ha ett torgmöte eller liknande ute i Enhörna just för att möte invånarna där och prata om våra planer för deras kommundel. Vi anser att demokrati ska vara så nära folket som möjligt och att det är viktigt att lyssna till invånare i olika kommundelar. Kommundelsnämnden har i detta fallet inte lyckats med denna grundläggande demokratiska ordning även om det inom oppositionen finns kritiska röster.

Kvoterade kommunfullmäktigelistor

Under veckan dök det upp en ledare i LT av Tomas Karlsson som beskrev läget i de olika kommunfullmäktigelistorna baserat på hur maktfördelningen är mellan könen. Han skrev den på grund av att Elof Hansjons (S) hade skrivit en tweet om att alliansen och SD inte hade en jämn könsfördelning på sina listor. Tomas beskrev att Elof då missar att till exempel SD har en kvinna som förstanamn på sin kommunfullmäktigelista och en av dem av oppositionspartierna som har flera kvinnor på sin lista oh relativt högt upp. Han nämnde också att trots att Socialdemokraternas lista var varannan man varannan kvinna så var maktfördelningen i verkligheten en hel annan. Då man tittade på vilka som fick ordförandeposter och andra maktpositioner var de flesta män, endast tre kvinnliga ordföranden. Det är därför något hycklande att hävda att Socialdemokraterna har en jämn maktfördelning mellan könen.

Vi är stolta över vår lista till kommunfullmäktige. Aldrig tidigare har den innehållit så kompetenta och värdiga kandidater. Vi ser inte till hudfärg eller kön, vi ser till kompetens och potential. Det är så vi bestämmer positionerna på våra listor och vem som får ett uppdrag i en nämnd. Det anser vi vara jämställdhet och inte någon siffra som man hittat på. Det handlar om att se till personen och inte till könet eller hudfärgen. Att göra något annat är att diskriminera, det anser vi vara fel väg att gå för att uppnå jämställdhet på riktigt. Det är därför vi har en kvinna i ledande position, på grund av hennes kompetens, och inte på grund av att hon är kvinna.

——————————————————————————————————————–

Andreas Birgersson