Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 10 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nu har valåret börjat på riktigt, och tror inte det är någon som har missat alla utspel och kampanjer som både de lokala organisationerna men speciellt riksorganisationerna har påbörjat. Så här kommer det att fortsätta till valdagen, och var beredda på en smutsig valkampanj. Vi måste däremot lyfta oss över den. Så kom ihåg att i alla era diskussioner både på nätet och ansikte mot ansikte så var vänliga och respektfulla oavsett andras åsikter. Var däremot tydliga med hur vi som parti och medlemmar står till olika frågor. Var också extra uppmärksamma på olika påståenden. Rätta där det finns fel men var även källkritiska oavsett hur troligt det kan låta. Dela inte direkt utan att kolla upp faktan. Det är otroligt viktigt att vi i denna valrörelse ser till att vi är de mest förtroendeingivande. Detta gör vi genom att vara respektfulla, tydliga och genom att alltid ha korrekt fakta i våra argument.

Vi kommer att behöva en del frivilliga som vill hjälpa till under kommande torgmöten och andra events. Om ni vill ställa upp hör gärna av er till aktiv.sodertalje@sd.se för att göra det lättare för aktivitetsgruppen att planera inför dessa event och veta vilka de kan vända sig till direkt.

Andreas och Lars-Ovar deltog i eventet och representerade partiet. Beata Milewczyk är bakom kameran och var där för att representera Demokratiberedningen.

Internationella Kvinnodagen

I torsdags den 8 Mars var det den internationella kvinnodagen där många uppmärksammar jämställdhet i vårt samhälle. Som sverigedemokrater har vi vårt perspektiv på hur detta ska se ut och därför var vi och representerade partiet på stadshuset tillsammans med representanter från M, S, V, MP, C och L. Det var några gymnasieklasser som var där, men det var inte alls lika många som vi hade förväntat oss. Det var också få av dessa elever som var intresserade av att prata med partierna. Trots detta hade vi en händelserik dag under andra hälften då vi fick några ungdomar som ville provocera, men det är sådant vi får leva med. Tack till de som tog av sin dag och kom för att hjälpa till!

Kommunfullmäktige 5 mars

Under senaste kommunfullmäktige godkändes den nya biblioteksplanen, en plan som vi inte är helt överens med. Den ansågs godtagbar just nu, men att vi i framtiden behöver fundera ut våra egna visioner och tankar kring de kommunala biblioteken för att kunna ha mer konkreta synpunkter på kommande planer. En specifik fråga som måste diskuteras i framtiden är om vi vill behålla biblioteken i sin nuvarande form eller om de ska ändras till att utvecklas till att ha ett fokus på att bli en mötesplats och ett slags medborgarkontor. Vi har även lämnat in 7 motioner som vi har tagit fram tillsammans med vår kommunfullmäktige grupp. Vi har även 3 till som vi håller på att förbereda för inlämning. Tyvärr brukar det ta över ett år för våra motioner att bli behandlade, vi förväntar oss därför inte att få något svar på dessa inom en snar framtid. Vi kommer under våren att presentera dessa närmare. Här på hemsidan och även på facebook.

Kultur och Fritidsnämnden

Årsbokslutet presenterades och godkändes, det var ett litet överskott detta året. En förstudie angående bokbuss presenterades och godkändes också. Nu kommer förvaltningen att förbereda en mer detaljerad planering som ska presenteras inom några månader för att vidareutveckla idén om att inrätta detta i kommunen. En stor diskussion bröt ut angående de planer på att bygga på den tomten vid Torekällberget där ett värdshus tidigare brann ner. Den nuvarande ägaren planerar bygga ett hotell där. Stadsbyggnadskontoret har börjat titta på planerna och den detaljplan som har presenterats av ägarna. Nämnden vill hålla ett öga på detta då Torekällberget har ett stort kulturellt värde för staden och nämnden känner en viss oro över hur det skulle kunna bli. De vill därför bevaka ärendet den närmaste tiden och funderar på när de ska bli delaktiga i beslutsprocessen.

Medlemsträff 11 Mars

Den 11 mars kommer vi att ha en medlemsträff kl 15:30. Ämnet är den kommunala miljön. Glöm inte att ta med en vän eller någon ni tror skulle vara intresserad att delta. Vi bjuder självklart på fika och kaffe. Vi hoppas att så många som möjligt har tid att komma. Vi vet att det var lite sen annonsering, men det kommer bli en trevlig stund och god diskussion, vi hoppas at så många som möjligt kan komma. Vi ses där!

Andreas, Alex, och Lars-Ovar vilar ut när det blev lite lugnare.