Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 15 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Även om kommunala listor etcetera är mestadels fastställda finns det fortfarande chans att kunna vara med och påverka politiken. Vi behöver många som är engagerade och brinner för vår politik och vill hjälpa till. Vi tycker om att få chansen att träffa er och lära känna er och bygga upp ett personligt förtroende med er. Detta kan man göra på olika sätt. Komma på medlemsträffar, delta på torgmöten, eller helt enkelt ringa oss och prata med oss. För någon vecka sedan hade några invånare och medlemmar som kontaktade oss om ett projekt som någon arbetade på i deras närhet. Detta var ett problem för dem, och de misstänkte också att det kanske inte var helt tillåtet. De undrade om vi hade möjlighet att hjälpa dem att belysa för kommunen om detta. Vi var väldigt glada för förtroendet från våra invånare i kommunen att hjälpa dem. Vi gjorde så gott vi kunde och skicka upp informationen i de olika kanalerna som vi hade möjlighet. Vi fick reda på här för någon dag sedan att det projekt nu har stoppats. Nu ska vi inte ta åt oss all ära då vi inte var de enda som försökte belysa problemet, men att få vara med att påverka är det vi brinner för. Att hjälpa våra invånare och väljare med saker som de ofta inte kan lösa själva. Vi jobbar alla för att göra Södertälje till en bättre kommun och vi behöver varandra för att lyckas. Ingen av oss klarar detta ensamma, men tillsammans kan vi åstadkomma otroligt mycket!

Jimmie Åkesson 17 april

Nu på tisdag kommer vår partiledare Jimmie Åkesson att komma till Solna där vi alla kommer att ha möjlighet lyssna till honom. Eventet börjar kl 19:00. I och med detta kommer vi att hyra en buss för att åka tillsammans dit för de som inte tar sig dit på annat sätt. Man skickar in en anmälan till aktiv.sodertalje@sd.se för de som vill följa med bussen. Det är redan många som har anmält sig så skynda er innan platserna tar slut. De som anmäler sig får besked om tid och plats för avsked.

Föreläsning med Per Ramhorn

Måndagen den 23 april kl. 18:00 kommer Per Ramhorn att hålla en föreläsning för alla intresserade om vår sjukvårdspolitik i sal Demokratin i Södertälje Stadshus. Det är en öppen föreläsning vilket innebär att ingen anmälan behövs och att alla som vill är välkomna. Vi vill gärna att så många som möjligt kommer på denna föreläsning. Den är öppen för allmänheten och vi kommer att annonsera om den också i LT och på Facebook. Berätta gärna om denna föreläsning för era vänner och bekanta och speciellt för de som är intresserade av sjukvårdspolitik. Detta kommer bli väldigt givande för alla som är där.

Långholmen 5 maj

Lördagen den 5 maj är det dags för Sverigedemokraternas stora vårdag 2018. Alla som vill kan komma dit. Platsen är Långholmens Amfiteater i Stockholm där man kan lyssna på Jimmie Åkessons vårtal och umgås med andra Sverigedemokrater och Sverigevänner. Arrangemanget är mycket familjevänligt och särskilt lämpat för barn och äldre personer som vill komma till ett Sverigedemokratiskt evenemang. Aktiviteter och stånd för försäljning och lek kommer finnas och gott om sittplatser för alla äldre. Vi kommer att arrangera så att många ska kunna åka tillsammans. Mer om detta kommer ut i veckan och då kommer info också om anmälan etc.

Rapport nämnder

Handikapprådet

Den nya kvalitetssamordnaren på kommunen satt med på mötet. Gruppen fick en visning av kvalitetsrapporten 2017. Det efterfrågades möjligheten till utbildning hos personal/verksamheten vad och hur man skall rapportera. Det var fyra verksamheter som inte lämnat några uppgifter alls, detta har tagits upp i omsorgsnämnden och en efterfrågan om möjliga kraftåtgärder då detta är en krav i avtalet.

Enligt sammanställning har det varit 7st (varav 4 var av allvarlig art) brister i utförandet skett i kommunal regi kontra 1st i extern (privat). Ett ärende i kommunal regi handlade om att personal som lämnat sin arbetsplats under natten. Där det bodde 8-10st brukare. Enligt rapporten ser man viss skillnad hos externa boenden till det bättre, där det enligt uppgift tidigare att man inte tillåtit individuella önskemål gå igenom.
Naturligtvis pågår fortsatt arbete, men överlag ser det bra ut.

Arbetslivsnämnden

Arbetslivskontoren informerade om sina ekonomiska situationer, och tills slutet på mars (27/3) så var de alla på plus sidan.

Detta var SKA, MAP, och en managementrapport. Till det kom Utbildningskontoret och SFX samt yrkeshögskolan.

Det enda beslutsärendet var vuxenutbildningens ekonomiska konsekvenser och finansiering. Beslutsunderlaget var resultatrapporten för 2017.

Arbetslivsnämnden beslutade i enlighet med kontorets förslag till nämnda nämnd att godkänna förslaget.

——————————————————————————————————————————————————-

Andreas Birgersson