Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 41 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Under denna veckan har vi mötts av olika besked om hur olika kommuner och landsting löser sina majoriteter för att kunna styra. Tidigare i veckan hörde vi om nyheten om den första sverigedemokratiska kommunstyrelseordförande vilket blir i Hörby kommun. Idag möttes vi av informationen att i Stockholm stad kommer Alliansen att frångå flera av sina vallöften för att ta med Miljöpartiet i sitt styre för att få en ”stabil” majoritet. Samtidigt får vi höra om hur Ulf Kristersson nu ställer ultimatum på C och L att de ska bestämma sig för att vara en del av Alliansregering med stöd av SD eller om de ställer sig utanför regeringen men ändå stödjer den, en så kallad Alliansen light-version. Detta alternativet kommer också behöva stöd av SD för att kunna styra. Det är intressant att höra och läsa om hur man på olika nivåer och på olika sätt löser sina majoriteter. I vissa kommuner respekterar man demokratin och faktiskt samtalar med SD som det folkvalda parti det är, i andra kommuner går man kräftgång och gör avkall på sina vallöften för att undvika att ens ses samtala med SD. Det märkligaste kan te sig i regeringsfrågan där man inte ens vill samtala med SD:s företrädare för att se vilka möjligheter det finns för att få igenom sin politik. Frågan är om man egentligen förstår vilket alternativ som är det mest sannolika att få igenom, men att man trots detta drar sig igenom de olika alternativen som ett skådespel för gallerierna (medier och folket) för att i slutändan behöva säga att det enda alternativ som finns för att bilda regering är med stöd av SD.

Här i Södertälje valde Centern och Kristdemokraterna att göra upp med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. De har redan visat hur de fick göra avkall från sin tidigare position att se till att Telge Bostäder och dess styrelse skulle stå ansvariga för att slösa bort mer än 200 miljoner av skattebetalarnas pengar. De valde istället att gå på Socialdemokraternas och Miljöpartiets linje att man har gjort utredningar och nu finns det inget mer man kan göra, ingen ska behöva stå ansvarig.

Vilka fler avkall kommer de behöva göra under kommande mandatperiod? Vi ser inte fram emot att få veta, men vi får finna oss i situationen. Vi kommer att vara det riktiga oppositionspartiet.

Förtroendeuppdrag

Vi har fått in en hel del anmälningar och vi har haft ett första informationsmöte angående de kommande förtroendeuppdragen i nämnder och bolag som vi kommer behöva fylla. Det går däremot fortfarande att anmäla sig till dessa om man är intresserad. Det är bara att skicka in sin anmälan till sodertalje@sd.se där ni skriver om varför just ni ska få förtroendet och varför ni är intresserade av uppdraget.

Budget 2019–2022

Budgeten inför kommande år är en av de stora satsningarna som vi gör. Vi lägger ner mycket tid på att den ska matcha vad som är bäst för Södertälje, men vill även att den ska reflektera vad våra väljare och medlemmar anser är viktigt för staden och kommunen. Därför är det viktigt att om man har några tankar eller idéer kring vad man skulle vilja förändra eller att borde satsas på meddela oss det redan nu innan budgeten är färdig.

Skicka in era tankar och förslag till andreas.birgersson@sd.se.

Tack på förhand!

Medlemsmöte 21/10
Den 21/10 kl.: 14:00 kommer vi ha ett medlemsmöte i Stadshuset, sal Dirigenten. Där kommer vi att rapportera de senaste händelserna, valet, samt våra tankar kring framtiden för föreningen etc. Det kommer bjudas på fika, trevliga samtal och umgänge som vanligt. Vi hoppas att så många som möjligt har tid att komma!

Hjärtligt välkomna!

Tommy, Beata, Andreas och Alex vid Maren, Södertälje