Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 42 | Sverigedemokraterna i Södertälje

På måndag ska det första kommunfullmäktigemötet gå av stapeln för denna mandatperioden. Under detta möte kommer särskilt många ärenden att behandlas utan det kommer mest vara formalia då det är första mötet för många nya ledamöter etc. På grund av detta hade vi  onsdags  vårt första officiella kommunfullmäktige-gruppmöte som inte är konstituerande. Under dessa möten brukar vi normalt gå igenom olika ärenden som ska tas upp på kommunfullmäktigemötet men då det inte fanns mycket att behandla tog dessa inte mycket tid av mötet. Istället var det mycket diskussioner och samtal kring hur vi skulle välja ut förtroendevalda bland de kandidater som är nominerade till de olika nämnderna och bolagen. Ett viktigt och inte helt lätt beslut. Det fanns många olika förslag på lösning, både att alla i KF-gruppen skulle vara involverade, att man skulle använda föreningens valberedning, att KF-gruppen skulle ha egen valberedning samt förslag på en blandning av dessa båda. Det slutliga förslaget som vann omröstningarna var att KF-gruppen ska ha en egen valberedning bestående av 2 ordinarie ledamöter samt en ersättare valda från KF-gruppens ledamöter. De som sedermera röstades fram som ordinarie ledamöter var Tommy Hansson och Mariusz Kawecki, med Andreas Birgersson som ersättare. Vi gratulerar dessa tre för förtroendet och önskar dem lycka till i den kommande processen att välja bland alla de kandiderande till förtroendeposterna. Vi avundas dem inte det tunga ansvaret.

Den demokratiska processen har haft sin gång. Det är en viktigt del av vår förening, vårt parti och vårt land. Det är viktigt att kunna ha högt i tak för samtal i KF-gruppen där alla ska våga säga vad de tycker, men att man ändå kan vara vänner efteråt. Även om man kan tycka olika om saker och ting. Så måste det vara. Det är ett privilegium att vara en del av en sådan organisation där detta fungerar som det ska samt att ha kolleger som respekterar denna processen.

Medlemsmöte 21/10
Den 21/10 kl.: 14:00 kommer vi ha ett medlemsmöte i Stadshuset, sal Dirigenten. Där kommer vi att rapportera de senaste händelserna, valet, samt våra tankar kring framtiden för föreningen etc. Det kommer bjudas på fika, trevliga samtal och umgänge som vanligt. Vi hoppas att så många som möjligt har tid att komma!

Hjärtligt välkomna!

Förtroendeuppdrag

Vi har fått in en hel del anmälningar och vi har haft ett första informationsmöte angående de kommande förtroendeuppdragen i nämnder och bolag som vi kommer behöva fylla. Det går däremot fortfarande att anmäla sig till dessa om man är intresserad. Det är bara att skicka in sin anmälan till sodertalje@sd.se där ni skriver om varför just ni ska få förtroendet och varför ni är intresserade av uppdraget.

Budget 2019–2022

Budgeten inför kommande år är en av de stora satsningarna som vi gör. Vi lägger ner mycket tid på att den ska matcha vad som är bäst för Södertälje, men vill även att den ska reflektera vad våra väljare och medlemmar anser är viktigt för staden och kommunen. Därför är det viktigt att om man har några tankar eller idéer kring vad man skulle vilja förändra eller att borde satsas på meddela oss det redan nu innan budgeten är färdig.

Skicka in era tankar och förslag till andreas.birgersson@sd.se.

Tack på förhand!

Tommy, Beata, Andreas och Alex vid Maren, Södertälje