Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 44 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Tommy, Beata, Andreas och Alex vid Maren, Södertälje

För dem av er som inte vet om det eller missat vad som stått i LT och vad vi själva annonserade på facebook i början av veckan har vi valt att ingå ett valtekniskt samarbete med Realistpartiet. Det är ett lokalt parti här i Södertälje som har dubblerat sina röster sen förra valet. Vi hade tidigare diskussioner redan direkt efter valet om detta och kom relativt långt i våra förhandlingar med dem. De valde däremot vid den tiden att gå med Moderaterna och Liberalerna i en valteknisk samverkan. Efter detta har det på senaste tiden läckt ut lite information från Majoritetens diskussioner kring hur de vill förändra strukturen och reglerna kring när och hur man får en arvoderad tjänst och vilka som ska få sitta i koncernstyrelsen. Reglerna som har varit är att för de partier som sitter i kommunstyrelsen får man en halvtids, arvoderad gruppledartjänst betald av kommunen. Denna har alla partier (inklusive oss) kunnat ta del av när man fått plats i kommunstyrelsen, vilket inte är helt lätt. Praxis har också varit att gruppledaren och vicegruppledaren blir styrelseledamöter i koncernstyrelsen. Det är dessa förhållanden man nu har diskuterats om att de ska ändras.

De har tydligen diskuterats om två förslag av den informationen vi tagit del av. Antingen vill de se till att enbart de partier som har en ordinarieplats i kommunstyrelsen får en arvoderad gruppledartjänst eller att man ska införa en regel att man ska ha minst 3 stolar i fullmäktige. Eftersom det enda partiet som skulle hamna på ersättarplats i kommunstyrelsen samt har mindre än tre stolar är realistpartiet kan man tydligt se att de är detta parti man nu försöker särbehandla och diskriminera mot. Då vi själva har tagit emot mycket hat och hot och försök till att förstöra för våra rättmätiga chanser att bedriva politik på lika villkor anser vi det odemokratiskt och bedrövligt att man nu ska ändra dessa regler bara för att förhindra ett parti från att påverka politiken på lika villkor som de andra.

Detta har varit den drivande faktorn till att vi återigen kunde tänka oss ett valtekniskt samarbete med realistpartiet efter att de förra förhandlingarna blev avbrutna. Vi tar demokrati på allvar och anser att alla partier oavsett åsikter ska ha samma chans som alla andra att bedriva sin politik. Om man inte vill detta kan man inte ha särskilt mycket tilltro till sin egen politik. Sen kommer detta samarbete göra att vi har fler möjligheter att få in nya intresserade i nämnder och bolag och ge fler möjlighet att få insyn i den kommunpolitiska verksamheten. Detta är en bonus då den oavsett inte kommer ge oss mer inflytande eller möjlighet att påverka politiken mer än vad vi redan gör.

Vi kommer göra allt vi kan för att alla partier blir likabehandlade och att de demokratiska spelreglerna ska gälla alla. Vi kommer kämpa för att vår politik kommer få så mycket inflytande i Södertälje som är möjligt. Vi har redan lyckats påverka förslag och kommer fortsätta att göra så. Även om det blir genom att majoriteten kopierar våra förslag.

Kommunfullmäktige-gruppmöte

Inför kommunfullmäktige på måndag träffades KF-gruppen och gick igenom de handlingar som har varit utskickade på förhand. Det fanns denna gången ingenting speciellt att rapportera om mer än att vi kan återigen konstatera att kommunen inte lyckas få ut sina delårsrapporter i tid och att när man väl får dem i handen är de alldeles för gamla för att vara relevanta. Samtidigt är den återkommande problematiken med rapportens målstyrning densamma. Man har mål som är så generella och inga direktiv på hur man uppnår målen eller när de är uppfyllda. Därför blir det väldigt spretigt när man uppfyllt målen eller inte och det ofta beror på vem som har skapat rapporten. Detta är någonting vi redan börjat titta på hur vi kan komma med förslag på åtgärd, men kommer tyvärr inte bli aktuellt detta året i vår budget.

Budgeten

På tal om budgeten går arbetet framåt och börjar närma sig sitt slut. Vi kommer under nästa vecka ha ett möte där vi går igenom budgeten som den ser ut just nu och se över vad som behöver ändras, förtydligas, och kanske några mindre tillägg. Om någon är intresserad av att komma kan man maila andreas.birgersson@sd.se. Kommunfullmäktigeledamöter och andra förtroendevalda kommer att få ett mail med inbjudan att delta för de av dem som är intresserade.

Förtroendeuppdrag

Det är fortfarande inte för sen att söka förtroendeuppdrag i nämnder och bolag. Information har redan gått ut ett flertal gånger och alla medlemmar ska också ha fått ett till mail idag. Det är bara att skicka sin intresseanmälan till sodertalje@sd.se eller beata.milewczyk@sd.se. Vår nytillträdda valberedning för denna process har påbörjat sitt arbete och detta kommer att fortsätta ett tag framöver.

Glöm inte bort att skicka in kandidatansökan till riksorganisationen också. Det är viktigt för att få möjlighet att få ett förtroendeuppdrag.