Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje Nykvarn v. 47 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje Nykvarn v. 47

Mikael Rubbestad tillsammans med Cecilia Blad in Zito och Louise Erixon. De kommande två första sverigedemokratiska kommunstyrelseordförande.

Det är verkligen en speciell tid vi lever i nu. Vi har en övergångsregering som endast har förtroende av 40% av folket. Vi har en borgerlig koalition som röstar ner sin egen statsministerkandidat. Vi har ett naturligt konservativt block där endast ett av partierna erkänner att det är den mest naturliga vägen framåt för Sverige, och som dessutom samlar flest mandat i riksdagen. Tyvärr är det ingen majoritet, men om det blir ett extraval finns det en chans att den samlar endast några fåtal mandat från att var i majoritet.

Samtidigt som detta sker på riksnivå, där de nationella organisationerna förordar att inte samarbeta eller förhandla med Sverigedemokraterna börjar de lokala avdelningarna göra uppror. I Sölvesborg har M, KD, och ett lokalt parti gått ihop med SD för att bilda majoritet där SD är största partiet och därför får posten till kommunstyrelsens ordförande. Det högsta förtroendeuppdraget i en kommun. I Hörby har SD lyckats ta makten ensamt, genom ett valtekniskt samarbete med andra partier, och i Staffanstorp gjorde moderaterna upp med Sverigedemokraterna för att få igenom mer renodlad moderat politik i sin kommun.

Det är spännande tider vi lever i. Fler och fler vaknar upp och inser att Sverige är på väg åt fel håll, samtidigt som de inser att de andra partierna inte har svaret på att lösa de akuta problem vi har i Sverige.

Spetsutbildning

Förra helgen hölls det en spetsutbildning för första gången för alla kommunstyrelseordförande, kommunfullmäktigeordförande, nämnd och bolagsordförande samt gruppledare, politiska sekreterare etc. Det var en helg förberedd för att hjälpa alla de av våra medlemmar som fått förtroendet att vara ledare i någon form i våra kommuner. För att stärka deras kompetens, hjälpa dem var mer förberedda för de arbete de ska åta sig under de kommande 4 åren. Vår gruppledare Beata Milewczyk, vice gruppledare Joachim Hagström och vår politiske sekreterare Andreas Birgersson hade möjlighet att åka dit. Det var en helg fylld av inhämtade av nyttig kunskap, intressanta föreläsningar och knytande av nya kontakter.

Det var första gången något liknande hade hållits av riksorganisationen och de som var där ansåg att detta var väldigt nyttigt, även om man hade hoppats att ett liknande event hade skett tidigare. Efter detta lyckade eventet kan man bara hoppas att fler utbildningar är planerade för att ännu mer stärka den kompetens och de förtroendevalda som partiet har ute i kommunerna. Något som kommer att vara helt nödvändigt för att stärka förtroendet för dessa, samt hjälpa dem vid kommande val att vinna våra väljares gunst och förberedas att sitta i majoritet och kanske i fler fall till och med leda en kommun som nu sker i Sölvesborg och Hörby, eller sitta som en del av majoriteten som i Staffanstorp.

Leonid Yurkovskiy, erfaren pol sek i SLL höll ett föredrag kring politiske sekreterarens uppdrag.

Medlemsträff 25 november

Nu på söndag har vi ett medlemsmöte i vår föreningslokal kl 13:00. Vi kommer att gå igenom en nulägesrapport om föreningen, vad som händer just nu, fika tillsammans, prata politik och bara umgås. Vi ser alltid fram emot att samlas och träffa våra medlemmar för att lära känna er bättre samtidigt som ni får en chans att träffa och lära känna era förtroendevalda. Ta tillfället i akt och missa inte denna chansen.

Nästa gång vi ses är det på 10 års Jubileet! Hoppas ni är anmälda och att vi ses där!

Glöm inte att anmäla och betala för 10 års jubileet! Om ni inte har gjort det, gör det, det finns ännu några platser kvar! Det blir decenniets fest!