Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 48 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Det har varit några händelserika veckor sedan sist vi skicka ut ett nyhetsbrev. Vi hade nyligen en kampanj i Nykvarn där vi har skickat ut ett annonsblad till alla hushåll i Nykvarn. Vi hade även en spännande budgetdebatt i Södertälje kommunfullmäktige där de olika partierna argumenterade för sina respektive budgetar.

Presentation av budgeten för representanter/medlemmar och intresserade

Efter över ett halvårs ansträngning och hårt arbete var äntligen allting klart med vår budget för ett par veckor sen. Vi hade en presentation av budgeten den 22 november där vi hade många medlemmar och representanter som kom för att lyssna. Det bjöds på fika och tårta för att fira att den mest ambitiösa budgeten vi skapat nu stod färdig och redo att presenteras för våra väljare. Vi valde att ha ett öppet möte för alla som var intresserade och inte enbart för våra medlemmar eller representanter. Det var ett beslut vi tog för att budgeten är till för våra invånare och medborgare, inte bara för politikerna i stadshuset. Vi ville ge alla ett tillfälle att få den presenterad på ett representabelt sätt där det också skulle finnas möjlighet för frågor och diskussion kring de prioriteringar som vi har gjort. Det är ingen perfekt budget som kommer lösa alla problem, utan vi valde att fokusera på några områden som vi ansåg var det viktigaste för denna gången. Vi hade väldigt goda diskussioner och synpunkter och kommer ta alla dessa med oss inför nästa år och den budget vi kommer bygga utifrån den ramen som vi har skapat detta året.

Utskick i Nykvarn 27 november

I måndags skickades ett litet annonsblad ut till samtliga hushåll i Nykvarn. Annonsbladet berättade lite om vad vi vill åstadkomma i Nykvarns kommun samt att vi söker kandidater inför valet 2018. För er som känner dem som sympatiserar med våra åsikter men som inte ännu har tagit sig i kragen att bli medlemmar eller att kandidera så ge dem en spark i baken för att få fart på dem. Nykvarn är ett viktigt område för oss och vi har stor potential att växa där. På grund av detta vill vi inte bli sittande med tomma stolar och de konsekvenser det kan leda till. Helst vill vi ha några suppleanter också som skulle kunna ersätta när någon är borta. Självklart är vårt fokus att ha så engagerade och goda kandidater som möjligt, och vi har redan flera engagerade och jätte bra kandidater som verkligen brinner för Nykvarn med omnejd. Vi tror dock att det fortfarande finns de som sitter och velar, eller helt enkelt inte tänkt på att ens ställa upp i valet och representera oss. Så sätt igång och prata med dem ni känner som kanske skulle vilja kandidera alternativt om ni själva kan tänka er att representera Sverigedemokraterna i valet 2018. Tveka inte! Vi kommer bistå med utbildningar osv. under våren för att hjälpa de som väljer att kandidera att känna sig förberedda och kompetenta.

Budgetdebatt i Södertälje kommunfullmäktige

Måndagen den 27 november hölls den årliga budgetdebatten i Södertälje kommunfullmäktige. Här delas mötet in i olika block som behandlar olika ämnen. Därefter får varje gruppledare och parti några minuter på sig att presentera ens budget och dess innehåll inom dessa olika områdena. Alla våra representanter i kommunfullmäktige var så klart där, utom Tommy Hansson som tyvärr hade förhinder på grund av hälsa. Våra representanter som valde att gå upp och argumentera för vår budget gjorde ett väldigt bra jobb. Trots stundvis hårt mothugg på vissa av våra poster i budgeten gick det mycket bättre än något annat år. De argument som fördes mot våra förslag var helt grundlösa och stundvis smått patetiska. Trots att detta är Beata Kuniewicz tredje budgetdebatt som gruppledare gick allt galant och hon fick till en del kvicka repliker mot kritiker av vår budget som lämnade dem mållösa. Vi lär oss för varje år och kommer ta med oss dessa erfarenheterna tills nästa år för att vara ännu bättre och mer förberedda för att argumentera mot de andras budgetar.

————————————————————————————————-

Andreas Birgersson