Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 50 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Sverigevän,

Vintern har anlänt och julen närmar sig med stormsteg. Sista datum för nomineringar för kommande års styrelse och även kandidat-ansökningar för valet nästa år har passerat. Vi har haft våra sista möten för styrelsen, KF-gruppen, och även nämnd-gruppen. Vi hade representanter uppe i Borlänge för att hjälpa dem där och dagen efter åt vi julbord tillsammans med ett 30-tal av våra medlemmar.

Kandidater och nomineringar

De senaste veckorna har kandidat-ansökningarna avslutats och alla nominationer till nästa års styrelse etc avklarade. Valberedningen har kontaktat alla kandidater för intervjuer och genomfört de flesta av dessa. Nu kommer dessa att bereda en lista som sen kommer att vara som förslag inför årsmötet där den framtida vallistan ska fastställas av de närvarande på mötet. Därför är det av yttersta vikt att så många som möjligt kommer på årsmötet som kommer att ske i slutet av januari. Det kommer bli ett utmärkt tillfälle för alla medlemmar i föreningen att påverka vilka som kommer att ha möjlighet att bli invalda i kommunfullmäktige vid valet nästa år. Det är ett viktigt val och det är därför också viktigt att de som kandiderar väljs fram av så många av våra medlemmar som möjligt. Under samma möte kommer valberedningen presentera sitt förslag på styrelse för kommande året och här har återigen alla medlemmar möjlighet att påverka vilka som kommer att sitta i ledningen av föreningen under 2018.

Några av funktionärerna som hjälpte till under ”Dalaupproret”, bl.a. vår Joachim Hagström.

“Dalaupproret” i Borlänge

“Dalaupproret” var ett event som skulle sparka igång valåret för SD Dalarna. Många föreningar bjöds in

och det var planerat med huvudtalare, kaffe, glögg, pepparkakor, och lussebullar. Vi var fem från föreningen som slöt upp, och vi hämtade även upp 3 från andra föreningar i stockholmsregionen. Under den 3 timmars långa resan upp till Borlänge meddelade riksombudsman Mikael Strandman att huvudtalare Kent Ekeroth hade fått förhinder och

inte kunde komma. Vår Joachim Hagström tillfrågades om han kunde tala istället, vilket han tackade ja till. På grund av att det var ont om tid spenderas den sista timmen på bussen åt att diskutera och skriva tal. Om ni inte redan har sett talet som framfördes senare under eftermiddagen ligger det ute på vår facebook sida. Joachim gjorde ett väldigt bra jobb och talet var mycket uppskattat av alla åhörare. På grund av antalet deltagare på eventet delades dessa upp till att vara hälften var

kvar i Borlänge och resten åkte till Falun för att prata, dela ut glögg och pepparkakor till förbipasserande. Alla som deltog tyckte att det var mycket trevligt att få prata med dessa masar och kullor. Borlänge är en stad som allt mer börjar likna Södertälje, med växande utanförskapsområden och en ökande brottslighet. Till stor del beroende på den ansvarslösa invandringspolitiken som har förts under lång tid. Därav var det många som talade med våra representanter på plats som sympatiserade med oss och vår politik.

Årliga julbordet på Barolo

Nöjda och belåtna sverigevänner.

Även detta året hade våra medlemmar i föreningen möjlighet att äta julbord tillsammans, alla medlemmar

fick chans att anmäla sig. Precis som förra året var vi på Barolo som normalt sett håller en hög kvalité, så även detta året. Det årliga julbordet har varit en mycket uppskattad del då det är ett tillfälle för alla i föreningen att mötas. Där många av de som sitter i kommunfullmäktige kan träffa våra “vanliga” medlemmar samt att detta året hade vi även många av de som kandiderar till kommunfullmäktige under nästa år med också. Det var ett 30-tal medlemmar som samlades och åt tillsammans och alla njöt av maten. Det mycket omfattande dessertbordet var en mycket uppskattad detalj.

Kommunen ändrar regler kring partistöd

Om ni har följt oss på facebook har ni säkert märkt att vi har uppmärksammat att majoriteten i kommunen har föreslagit att införa en ändring av reglerna kring hur partistödet delas ut. Alltså de krav som ställs på partierna. En ändring som man röstade igenom för blott två år sen var att man var tvungen att lämna in en redovisning på hur man använt partistödet året innan och ett granskningsintyg för att kunna få partistöd följande år. Om man missade att göra detta skulle man förlora sitt partistöd det kommande året. Detta funkade bra de första åren, men i somras missade både miljöpartiet och kristdemokraterna att lämna in sina rapporter i tid. Detta gjorde att de under nästa år 2018, inte skulle få något partistöd. Ett hårt slag mot partierna under ett valår kan tyckas, men helt enligt reglerna som de själva bestämt över. Under kommunstyrelse-mötet röstade man igenom att man nu innan året är slut ska ändra dessa regler. Att man inte längre ska förlora partistödet helt utan endast få en straffrabatt baserat på hur sent dessa rapporter kom in. Detta ska inte enbart börja gälla nästa år, utan även införas så att det gäller retroaktivt för hela det gångna året. Grunden för detta är att de två partierna som missade att lämna in sina rapporter inte ska gå utan partistöd. Vi har inget problem med att man anser att reglerna är för hårda. Det accepterar vi, de är rätt hänsynslösa. Det vi tycker är märkligt är att man ska införa dessa ändringar retroaktivt för att rädda, vad vi anser, främst miljöpartiet. Vi tror inte att man hade infört dessa ändringar om det enbart var kristdemokraterna som missat att lämna in redovisningen och definitivt inte om det hade varit sverigedemokraterna som hade missat att lämna in deras redovisning av partistödet. Vi tycker att alla ska stå lika inför lagen. Både de som styr i kommunerna precis som en “vanlig” invånare. Detta förslaget gör att detta inte gäller.

————————————————————————————————-

Andreas Birgersson