Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje Nykvarn v. 51 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje Nykvarn v. 51

Detta blir det sista nyhetsbrevet för året eftersom det nästa vecka är Jul och Nyårs ledigheter. De kommande helgdagarna gör en också påmind om att det snart är ett nytt år och gör oundvikligen att man reflekterar över det gångna året. Vi vill tacka alla för det stöd och hjälp vi har fått från er alla under detta valåret där vi har haft otroligt mycket att göra. Vi har åstadkommit mycket där vi hade mycket aktivitet i valstugan till annonser på Facebook, i lokala tidningar, samt på busskurer etc. Vi har haft många aktiviteter med inbjudna föreläsare som har föredragit om partiets nationella politik inom flera områden, men även vår lokala politik samt mer praktiska utbildningar som retorikkurs etc.

Vi kommer inte stanna av nu när det inte är valår utan kommer fortsätta med olika aktiviteter för att locka er medlemmar att träffas och även så att våra förtroendevalda får möjlighet att träffa och samtala med er. Första halvan av året kommer däremot det mesta fokuset ligga på vår nyvalda kommunfullmäktigegrupp för att bygga ihop gruppen och stärka sammanhållningen. Vi är väldigt stolta över den gruppen som har blivit invald och ser mycket fram emot det arbete som de kommer att göra framöver under denna mandatperiod.

Budgetdebatten

I måndags (17 december 2018) hölls den årliga budgetdebatten där alla partier hade presenterat ett budgetförslag som debatterades under hela dagen fram tills kvällen. Trots att vi har många helt nya i vår grupp var det flera av dem som var uppe och talade för första gången och alla gjorde väldigt bra ifrån sig. Ett normalt inslag i debatten är att de sågar vår budget till fotknölarna och har tidigare år speciellt klagat på våra ekonomiska ramar och att de inte har hållit måttet enligt dem själva. De senaste två åren däremot har vi haft ordentliga budgetar där vi har med alla våra förslag samt finansierat dessa till fullo i de ekonomiska ramarna. Detta har varit en av de satsningar vi har gjort för att visa att vi verkligen kan och ska vara det riktiga oppositionspartiet. Detta året kunde de inte peka på något specifikt i vår budget utan klagade bara generellt på att den inte gick ihop, utan att kunna visa på hur den inte gjorde det. Vi tackar alla dem som tog tillfället i akt att stå upp och försvara vår budget under budgetdebatten.

Vi är väl medvetna om att andra partier alltid kommer hitta saker att klaga på vår politik och allting vi gör, vi är beredda på detta, vår fullmäktigegrupp är beredda på detta. Men det är alltid trevligt att se att de satsningar och ansträngningar vi gör faktiskt fungerar och gör skillnad. Även om vi var beredda och redo för ett maktskifte i kommunen redan detta året, kommer vi jobba hårt för att vara helt och hållet förberedda för att ingå i den nya majoriteten efter valet 2022. Det får väl ses som någon form av nyårslöfte även om det är inför framtiden också. Framtiden ser ljus ut!

Med detta vill vi önska alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År!