Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 7 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Den första utbildningarna för våra kandidater och de intresserade av förtroendeuppdrag hölls förra lördagen. Nu på lördag ska den andra delen av samma utbildning hållas. Styrelsen  håller just nu på att bereda ärenden om budget och valbudget för att allokera medel till vår lokala valrörelse och sätta igång arbetet att visa varför vi är Sveriges enda oppositionsparti och står för förändring på riktigt. Snart kommer ni också få ett utkast på alla de aktiviteter och föreläsningar som vi kommer att hålla under våren och sommaren, så håll utkik efter den.

Utbildning i kommunpolitiska verktygslådan del 2

På lördag den 17 februari kl 12 kommer vi att hålla den andra delen av vår utbildning i den kommunpolitiska verktygslådan. Förra delen blev en succé med många deltagare och många upplysande diskussioner kring hur kommunen fungerar och vad vi har för verktyg i de olika politiska församlingarna för att föra fram vår politik och göra skillnad. För de som deltog i utbildningen fick även ett prov som man kunde testa sina kunskaper i ämnet efter utbildningen för att se om man kunde komma ihåg de man lärt sig och diskuterat. Det finns 4 delar av utbildningen, alltså 3 delar kvar. Så passa på och missa inte dessa. De hålls fortfarande i föreningslokalen, och vi bjuder så klart på smörgås och dricka precis som förra gången.

Populär artikel i LT

Vår skribent Tommy Hansson skrev en artikel i LT om hur moderaterna har börjat kopiera flera av våra förslag på nationell nivå och att det är trevligt att se att andra börjar dela våra politiska idéer. Problemet är om de verkligen kommer att driva igenom denna politik i regeringsställning. För om de får en hel del röster och Alliansen kommer till makten så är det tveksamt om de andra allianspartierna kommer att gå med på denna politik baserat på den retorik de uppvisar i dagsläget. De verkar för många som att de endast använder sig av en hårdare retorik för att locka tillbaka många av de väljare som gick från M till SD de senaste åren. Detta utan att ha en reell chans eller ambition att faktiskt genomdriva politiken vid eventuell regeringsställning. De har ju inte varit intresserade av att driva igenom sin politik som oppositionsparti, varför skulle de då vara mer intresserade om de skulle efter valet sitta vid makten?

Kommunstyrelsen

Under kommunstyrelsen hände en del men det fanns två beslut som var lite märkliga som vi vill rapportera om. Det första var anställningen av en ny chef till samhällsbyggnadskontoret. Där fick ingen annan i kommunstyrelsen reda på de olika kandidaterna utom kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) och oppositionsrådet Marita Lärnestad (m). De andra i KS fick endast veta vem den sista kandidaten var som sen de skulle godkänna. Alla i oppositionen var tveksamma till att godkänna någon utan att veta mer om vilka de andra kandidaterna var, eftersom att de inte går att veta om den personen var den mest lämpade för jobbet om man inte får veta alternativen. Protesterna kring detta lät inte vänta då majoriteten hävdade att man inte kan ändra processen mitt i processen, utan att de ska tänka på det till nästa anställning. Nu gällde det att godkänna kandidaten och om man inte godkände honom var det i så fall för att man inte ville ha honom som person hävdades det. Ingen hade egentligen något klagomål mot honom, men det är svårt att veta utan att ha varit en större del av processen. Så han godkändes.

Sen skulle man godkänna ett nytt projekt att förbättra villkoren för personalen inom äldrevården. Beslutet handlade om att man skulle tillsätta en styrgrupp som skulle jobba långsiktigt under 3 år. De problem vi ser är att detta ofta görs för att ha ett svar på frågor kring problem man har när man inte har någon lösning för stunden. För att köpa tid så att säga. Sverigedemokraterna har en växande popularitet kring sina vårdfrågor för att vi ser till verklighetens problem och försöker lösa dem istället för att se till en ideologisk utopi och forma våra lösningar kring denna teoretiska verklighetsuppfattning. De lösningar som ska till behöver komma från politiken, inte en styrgrupp, och riktningen ska beslutas av folket i ett val mellan olika partiers inriktningar. Denna styrgrupp skulle bestå av 5 representanter från de politiska partierna (som vanligt kommer inte SD få en plats) och 2 från facket Kommunal, och även ett par tjänstemän från kommunen. Detta blir alltså en fars, eftersom att den majoritet som redan styr KS, och kommunfullmäktige kommer även ha majoritet i denna styrgrupp. Alltså om man redan hade en inriktning eller lösningar på problemen skulle man lika gärna kunna driva igenom dessa i fullmäktige. Ett annat problem är att man tar med facket. Efter de problem som har uppdagats i LT på ett par kommunala ålderdomshem får vi reda på att personalen var i kontakt med facket, men ignorerades. Vilket fack var detta? Jo just Kommunal. Varför skulle de bry sig nu om de inte brydde sig tidigare om att förbättra villkoren för sina medlemmar?

Andreas Birgersson

Politisk Sekreterare