Nyhetsbrev v. 36 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev v. 36

Kyrkovalet 17 September 2017

Det börjar verkligen närma sig nu. Det går redan att förtidsrösta för kyrkovalet, och alla våra valsedlar har distribuerats och finns nu på plats i alla församlingar i kommunen. I helgen står vi nere i centrum för att profilera oss och även svara på frågor angående vad Sverigedemokraterna i Södertälje/Nykvarn vill åstadkomma för Svenska Kyrkans församlingar som finns inom våra kommungränser.

Vi hoppas att LT snart kommer att publicera en artikel från oss angående just kyrkovalet här inom närmaste tiden, för att ge er ett smakprov skriver våra representanter som ställer upp följande: “Ett påtagligt bevis för att Svenska kyrkan befinner sig i kris är det faktum, att 2016 föredrog omkring 90 000 svenskar att utträda ur kyrkan. Det är det högsta antal som någonsin gått ur kyrkan under ett och samma år. Att vända på den negativa utvecklingen och återge Svenska kyrkan dess identitet, kraft och relevans är en stor och komplicerad uppgift som inte sker över en natt eller på grund av resultatet i ett enda kyrkoval. En röst på Sverigedemokraterna den 17 september är emellertid en god början!”

Kyrkovalet kallas ofta det “bortglömda valet”, och förra gången var det endast 12% av medlemmarna som faktiskt röstade. Detta är ett demokratiskt problem ur synvinkeln att resterande 88%’s röst inte hördes. Detta tycker vi är väldigt allvarligt, och hoppas att alla ni som innehar ett röstkort går och röstar i er närmaste vallokal. Det tar inte lång tid, och ni kan gå och rösta redan nu då vallokalerna redan är öppna för förtidsröster. Sök på er närmaste församling och se vilka tider vallokalen har öppet. Om ni har några frågor eller vill ha hjälp, kontakta oss då på sodertalje@sd.se eller ring 070 6700560.

Skolbygge i Enhörna

För de som var uppmärksamma i måndags kanske märkte att det var en artikel i LT angående de planerade skolbygget i Enhörna. Alla andra partier hade fått komma till tals, men ingen hade frågat oss om vad vi tyckte. Det är skamligt att de utestänger oss från debatten. Våra representanter för Enhörna stadsdelsnämnd har skrivit en artikel till LT och vi hoppas på att den snart kommer bli publicerad.

För att klargöra för alla våra medlemmar, så tycker vi inte att det är en politisk fråga. Det är en fråga om vad som ska fungera bäst för eleverna, orten, men man får heller inte glömma framtiden. Södertälje är en expanderande stad, och vi kommer behöva bygga en hel del fler bostäder för alla dem som flyttar hit. De barn som flyttar hit med sina familjer, eller föds, måste ha någonstans att gå i skolan, och i ett expanderande område måste det då finnas skolor, nu och i framtiden. I första hand stödjer vi förslaget där skolan ska byggas i anslutning till Ekeby gård, men är öppna för andra alternativ. Däremot är hela förslaget väldigt försenat på grund av alla turerna, och kanske därför är det bättre att satsa på det förslag som ligger istället för att göra flera turer igen för att hitta ett bättre alternativ. Tanken från början var att skolan skulle vara i bruk till 2018, men som det ser ut just nu kommer det bli svårt att klara av detta.

Om ni vill få tag på oss går det alltid att maila eller ringa till oss, ni kan även skriva ett meddelande på facebook på vår sida facebooksida.