Nyhetsbrev Sverigedemokraterna Södertälje/Nykvarn v. 43 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Sverigevänner boende i Södertälje och Nykvarn! Ännu en vecka har gått och saker flyter på som de ska. Arbetet med budgeten fortsätter och den ska vara färdig tills nästa vecka.

Vi hade ett torgmöte i lördags och vi kommer ha ett öppet möte tillsammans med Sverigedemokraterna i Nykvarn. Sverigedemokraterna i Södertälje kommer också att ha en medlemsträff under andra veckan i november. Vårt medlemsantal ökar både i Nykvarn och i Södertälje och vi får kontinuerligt fler personer som har anmält sitt intresse för att ställa upp i valet hösten 2018. Som vi skrev i förra veckan så börjar det märkas att det är ett valår och vi är väldigt förhoppningsfulla inför det kommande året och allt vad det bär med sig. Vi har nu ständigt varit det näst största partiet i flera opinionsmätningar i rad. Vi hoppas att den trenden kommer att hålla i sig. Här i Södertälje/Nykvarn har det generellt sett gått ungefär lika bra som det har gjort nationellt de senaste riksdagsvalen så vi är försiktigt optimistiska.

Våra representanter på plats, från vänster: Kjell, Alex, Beata, och Joachim.

Torgmöte i Nykvarn den 21/10

Lördagen den 21/10 höll vi ett torgmöte i Nykvarn. Det är andra gången i år vi är där för ett torgmöte. Denna gången hade vi bl. a. Kjell med oss som är en av våra kandidater till kommunfullmäktige i Nykvarn i valet nästa år. Det var ett väldigt lyckat och det var många som kom fram och ville prata med våra representanter. Det bjöds på kaffe och fika samt många intressanta och trevliga diskussioner om behoven i Nykvarn där vi även talade om vad vi vill åstadkomma för förändringar om vi får invånarnas förtroende nästa år.

Sverigedemokraterna Södertäljes förslag till budget 2018-2020

Arbetet med SDs förslag till budget för Södertälje kommun går framåt. Vi hade i veckan ett möte med SDs kommunfullmäktigegrupp som har sett förslaget som har arbetats fram under de senaste 6 månaderna. De föreslog några mindre förändringar vilket ska sammanställas tills i början av nästa vecka. Budgetförslaget ska sedan slutgodkännas för att kunna lämnas in till kommunfullmäktige den 9:e november. Södertälje Kommuns budget skall sedan beslutas om i slutet av november under ett kommunfullmäktigemöte. Som vi har sagt tidigare är det vår ambition att kalla till en “konferens” för alla intresserade där vi presenterar vårt förslag till budget och där man kan ställa frågor och ta upp funderingar kring förslaget. Mer om detta kommer i ett separat utskick.

Uppdatering kring medlemsantal och kandidater

Vi är nu uppe i 189 medlemmar i Södertälje. Av dessa har 19 anmält sig för att kandidera inför valet 2018. Det innebär att vi har nått målet att klara av en dubblering av antalet mandat efter valet 2018 om vi nu skulle vara så lyckosamma. För Nykvarn har vi för närvarande 25 medlemmar, och 4 av dessa kandiderar för valet nästa år. Här har vi inte helt uppnått målet för antalet kandidater för att klara en dubblering. Det är inte alls för sent för alla intresserade att anmäla sig för kandidatur. Vi söker generellt fler kandidater för att även ha några som kan vara suppleanter etc, men även för att kunna ha ett så gott urval som möjligt när valberedningen ska förbereda ett förslag till kandidatlista inför årsmötet. Dessutom behöver vi kandidater för nämnder och styrelser efter valet.

Vi har haft problem med vårt medlemsregister. Detta har resulterat i att vi inte hade åtkomst till registret under hela sommaren. Det innebär att vi har fått in medlemmar som vi inte har kunnat hälsa välkomna på det sätt vi skulle önska. Till alla er vill vi bara hälsa er hjärtligt välkomna och ni ska känna er speciellt inbjudna att komma på vårt kommande medlemsmöte som sker den 7 november. Kom så att vi kan träffa er och lära känna er bättre. Det är bara att anmäla sig, Kontaktuppgifter finner ni längst ner i detta nyhetsbrev.

Öppet möte i Nykvarn den 2/11

Vi kommer att ha ett öppet möte i Nykvarn den 2 november kl 19:00. Mötet kommer att hållas i stadshuset, Qulturum Sländan. Alla är hjärtligt välkomna så för er som bor i Nykvarn är det viktigt att inte glömma att bjuda in vänner och bekanta som ni tror skulle kunna vara intresserade. Vi vill ge alla kommuninvånare i Nykvarn möjlighet att träffa de kandidater som har ställt upp än så länge för att kandidera till Kommunfullmäktige. Vi kommer också att berätta om vad vii vill göra för Nykvarn. Det är helt öppet för alla – medlemmar som icke medlemmar – och vi arrangerar detta för att marknadsföra oss i Nykvarn där vi än så länge har haft lite svårt att nå ut. Vi hoppas att detta kommer att hjälpa till men vi hoppas att även alla våra medlemmar i hela Södertälje/Nykvarn kommer ta detta tillfälle i akt och träffa oss.

Medlemsmöte i Södertälje den 7/11

Den 7 november välkomnar vi alla våra medlemmar i föreningen på ett medlemsmöte kl 18:30 i vår partilokal i Södertälje. Anmäl er gärna innan i god tid så att vi kan planera fika etc. och se att det räcker till alla. Det börjar komma fler och fler till våra möten så det underlättar mycket för oss att veta i förväg hur många som kommer. Mer information om detta möte kommer att läggas ut på vår facebooksida och även skickas ut via mail. Om ni inte redan följer oss på facebook så gå gärna in och följ oss där så att ni får uppdateringar direkt. Vi delar även med oss av mycket annat trevligt på Facebooksidan som inte alltid kommer till era mailadresser.

——————————————————————————————-

Andreas Birgersson