Nyhetsbrev v. 22 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev v. 22

Denna och förra veckan är det en del som har hänt och är på väg att hända. Vi skriver idag om vårt torgmöte i Södertälje under förra helgen och den konferens som våra representanter ska åka på idag fredag. Vi har även med en liten uppdatering kring ett föregående nyhetsbrev angående platspengen till våra skolor i kommunen.

Torgmöte i Södertälje den 27 Maj

Några av de representanter som var med under torgmötet

Vi kickade igång valåret med att ha ett torgmöte på gågatan i Södertälje där våra representanter fick möta Södertäljes medborgare. Vi hade en medborgarenkät som alla som ville fick möjlighet att fylla i där vi ställde 3 frågor om vad våra medborgare tycker om kommunen och vilka frågor som engagerar dem mest. Det var väldigt många som fyllde i och det ska bli spännande att se sammanställningen av denna. Engagemanget var väldigt stort och det kändes väldigt lyckat!

Vi vill därför passa på att poängtera att vi behöver fler som engagerar sig i SD i Södertälje och som vill jobba med oss i politiska frågor och möta och representera våra kommuninnevånare! Det är en väldigt bra erfarenhet och är en väldigt positiv upplevelse. Det är många som är intresserade av oss och vår politik, och vi behöver synas mer.

Vi har ett nytt tillfälle under Nykvarnsdagen, tisdagen den 6 Juni att vara med och synas mer i Nykvarn. Alla som vill vara med och delta får gärna ta kontakt med vår andre vice ordförande i föreningen Joachim Hagström. Ni kan nå honom på hans mail joachim.hagstrom@sd.se.

SD 2018 – Konferens

Nu i helgen har vi tio representanter från kommunen som ska åka på Sverigedemokraternas valupptaktskonferens inför valet 2018. Vi kommer att åka ner redan idag (Fredag) för att ha en kick-off middag tillsammans. Vi kommer sedan att ta del av det konferensen erbjuder under lördagen och söndagen. SDs nya kommunikationsplan kommer att lanseras under konferensen och det kommer att vara ett flertal seminarier och föreläsningar under båda dagarna. Det kommer att bli väldigt spännande att se vad som erbjuds och vi hoppas att gruppen som åker ner kommer att bli ännu mer sammansvetsad inför det stundande valarbetet. Alla representanter i kommunföreningen var inbjudna och vi hade hoppats på att än fler skulle haft möjlighet att delta.

Valet 2018 är verkligen ett ödesval där Sveriges framtid under en lång tid framöver kommer att avgöras. Det är viktigt att vi som SDs partiförening i Södertälje och våra medlemmar står starka och väl förberedda inför detta arbete att visa att vi är det parti som kan få Södertälje kommun på rätt köl igen. Vi målsättning är att vi skall bli det andra största partiet i Södertälje, om vi inte lyckas bli det största (men det ska mycket till).

Uppdatering kring platspengen för kommunala skolor

Vi skrev i ett tidigare nyhetsbrev v. 18 om hur man i Södertälje har valt att fördela 40% av skolpengen till skolorna baserat på socioekonomiska faktorer för elevgruppen som går i skolan. Vi var skeptiska till denna fördelning och var frågande om det verkligen fungerar, och om det är försvarbart. StockholmDirekt (ett nättidning) har nyligen granskat skolor i Stockholms stad, och har kommit fram till några väldigt intressanta slutsatser. Ni hittar artikeln i sin helhet här.

De går igenom hur platspengen fungerar i Stockholm och att det i slutändan är upp till skolorna hur de vill fördela pengarna. Det är inte säkert att de används på det sätt det är tänkt. Tanken däremot är att de ska hjälpa till att öka resultaten för de elever som har en kämpig bakgrund. I det allra flesta fall innebär det att dessa barn inte har svenska som modersmål och kommer från en invandrarbakgrund.

Resultaten av deras undersökning visade att dessa åtgärder, alltså att ösa pengar över dessa skolor, inte hjälpte. Det var faktiskt färre elever som blev behöriga till gymnasiet 2016 än 2011 bland dessa skolor. Vi kommer att behöva titta på detta närmare, och även få ut mer fakta om hur det fungerar i Södertälje då detta inte är tillgängligt för oss än. Vi kommer att prata med förvaltningen och göra en grundligare undersökning inför budgetarbetet. Resultaten får ni se då.

———————————————

Glöm inte att dela med er av nyhetsbrevet till dem ni tror skulle vara intresserade av att höra om vårt arbete i kommunen. Kommentera gärna vad ni tycker om våra satsningar och om hur vi kan göra det bättre. Vi vill vara så transparenta som möjligt i vårt arbete och hoppas att det uppskattas av er! Alla tips och idéer tas emot med stor glädje.