Nyhetsbrev v. 23 | Sverigedemokraterna i Södertälje

Nyhetsbrev v. 23

Ibland känns det som att veckorna går alldeles för fort. Samtidigt är det väldigt skönt att så mycket händer just nu. Tillvaron blir väldigt spännande och det vi gör spelar verkligen roll! Den gångna veckan har vi ägnat åt att planera våra medlemsaktiviteter. Vi hade även ett nämndegruppsammanträde där vi diskuterade en del angelägenheter som sker runt om i kommunen. Alltsamman var väldigt produktivt och ni kommer att få höra mer om detta de kommande veckorna.

SD2018

Som de flesta av er nog vet hade vi en nationell valupptaktskonferens i Norrköping i helgen. Vi var 10 personer från Södertälje och Nykvarns kommuner. Det var den största konferens som Sverigedemokraterna har hållit. Vi var över 1000 Sverigevänner som deltog. Under dessa två dagar hade vi olika föreläsningar, workshops, och en hel del peppande inför det stundande valarbetet.

Några av nyheterna som presenterades var en SD app som inte är helt färdig än. Officiell lansering ska ske i höst. Däremot finns den att ladda ner både för Android och Iphone redan nu. Sök på SDapp (ett ord) så kommer den upp. Med den får alla kontinuerlig information om vad som händer inom SD samt sammanfattningar och kommentarer om vår politik. Vi kommer också att den vägen få relevanta artiklar som skrivs om oss, och av oss. Vi kommer även att i framtiden få lokala nyheter från de lokala föreningarna, och även en nationell och lokal kalender kommer att finnas i appen. Alla funktionerna finns inte än men kommer att läggas till efterhand, men den fungerar redan nu som den är men med begränsningar. Den är till både för medlemmar och för vem som helst som vill veta mer om oss.

En annan stor nyhet är den nya kommunikationsplanen. Den innebär en stor förändring jämfört med tidigare. Politiken har inte förändrats, men hur vi ska prata med allmänheten och även vilka vi ska fokusera på har förändrats. Den största skillnaden är att vi ska fokusera på att visa upp oss. Att verkligen visa vilka vi är på riktigt (inte rasister/fascister/extremister), alltså helt vanliga svenskar som är oroade för framtiden. Vi ska även prata om problemen vi ser men framförallt fokusera på de lösningar vi har. Allmänheten håller till stor del med oss i våra politiska ambitioner och i våra förslag. Däremot är många försiktiga med att stödja oss och rösta på oss på grund av vad de associerar oss med. Den uppdaterade kommunikationsplanen kommer att släppas officiellt i höst, men deltagarna av konferensen har redan fått var sin förhandskopia.

De från oss som deltog har pratat mycket om våra upplevelser och de intryck vi fick från konferensen och ni kommer absolut att se att detta har påverkat oss. Vi känner verkligen att detta är rätt väg, och det speglar de tankar vi själva har haft sedan tidigare. Det innebär inte några större förändringar i våra planer utan detta är en affirmation av det som vi redan har sett, känt, och planerat för innan.

Budgetgruppen

Budgetgruppen är den grupp som vi har tillsatt för att jobba fram SDs budget för Södertälje Kommun inför valåret 2018. Där vill vi visa exakt vad vi har för lösningar för att göra Södertälje till en kommun som fler kommer att känna sig stolta att bo i eller vilja flytta till. Vår målsättning är också att komma till en situation där fler företag väljer att etablera sig här både för den goda infrastrukturen i kommunen och för den goda utbildning och kompetens som våra invånare har.

Några av de områden som vi kommer att fokusera på är ökad trygghet och säkerhet i Södertälje, en hållbar ekonomi i balans, god utbildning för alla, och att göra det attraktivt för företag att etablera sig i Södertälje. Gruppen kommer att träffas ett par gånger i månaden för att stämma av allting, men mellan mötena jobbar vi enskilt.

Vi vill gärna höra från er vad ni vill se i den kommande budgeten. Vilka områden anser ni vara viktiga? Vi gjorde ju en medborgarenkät nyligen där vi fick höra från en del Södertäljebor vad de tyckte var viktigt för dem. Vi vill gärna höra från fler. Det är bara att skriva ett meddelande här på facebook, eller maila in till sodertalje@sd.se.

Utarbetandet av SDs Budgetförslag för Södertälje Kommun kommer att pågå under hela sommaren, och ett första utkast kommer att presenteras i slutet av augusti.

—————————————————–

Vi vill även påminna alla som läser nyhetsbrevet om att vi har en föreläsning nu på tisdagen den 13:e Juni om SDs energipolitik kl 18:30 i Stadshuset i Södertälje. Det är anmälan som gäller, och ni kan göra det till sodertalje@sd.se. Vi tror det kommer bli väldigt intressant och vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att delta. Hoppas vi ses där!

Glöm inte bort att dela med er av vårt nyhetsbrev till era vänner och bjud också in vänner och bekanta till att gilla vår Facebooksida och till att följa oss.