SD-politiker på plats när SVT invigde ny redaktion | Sverigedemokraterna i Södertälje

SD-politiker på plats när SVT invigde ny redaktion

Fredagen den 10 april invigde Sveriges Television (SVT) sina nya redaktionslokaler på den klassiska adressen Storgatan 1 i Södertälje. Det skedde i form av mingel för inbjudna gäster, som på detta sätt fick tillfälle att bekanta sig med SVT:s nya medarbetare. Ett ”gående bord” i form av olika slags smörgåsar, och till detta dryck i form av (alkoholfri) cider, gjorde att ingen behövde vara hungrig eller törstig.
Inbjudna från SD Södertälje var gruppledare Tommy Blomqvist och vice gruppledare Tommy Hansson. Vid dessas ankomst var lokalerna packade med folk, däribland ledande politiker där kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S), oppositionsrådet Marita Lärnestad (M) och kommunalrådet Staffan Norberg (V) syntes i vimlet. Även andra bekanta Södertälje-politiker fanns på plats.
Också representanter för konkurrerande lokalmedia, såsom Ländtidningen och Södertäljeposten, samt ledande företag tog chansen att mingla och vimla med övriga gäster. Bland andra igenkändes Scanias presschef Hans-Åke Danielsson, som inledde sin mediala karriär på Idrottsbladet i Södertälje för 30 år sedan.
SVT satsar nu stort på regional och lokal bevakning över hela landet. De gamla nyhetsprogrammen ABC, Sydnytt, Nordnytt, Mittnytt och allt vad de har hetat försvinner nu till förmån för den nya ordningen. ABC-området täcks in genom redaktioner belägna i Uppsala, Stockholm och Södertälje.
Chefen för denna nysatsning heter Christina Ågren, som fanns på plats i lokalerna på Storgatan och fick sig ett snack med SD:s Tommy Blomqvist. Hon kunde bland annat berätta, att SVT har nyanställt 60 personer för nysatsningen.

SVT april 2015 016

Vice gruppledaren Tommy Hansson vid en av SVT:s tjänstebilar utanför porten till Storgatan 1. Foto: Tommy Blomqvist

TOMMY HANSSON (SD)