Tack men nej tack, Bert (Insändare LT 5/11) | Sverigedemokraterna i Södertälje

Tack men nej tack, Bert (Insändare LT 5/11)

Bert Karlsson planerar att etablera asylboende i Hovsjö. Enligt LT ser sig Karlsson ser sig som flyktingarnas store välgörare och att ”pengarna inte är viktiga”. Verkligen?

Intressant är att ta del av vad Affärsvärlden den 27 oktober skriver om Bert Karlssons bolag Jokarjo AB:s flyktingverksamhet: ”I dag är det big business. Verksamheten växer med rekordfart. Fram till i september i år har Bert Karlssons bolag intäkter från Migrationsverket på 67 miljoner kronor. Och tillväxten visar inga tecken på att avta om man får tro Bert Karlsson själv.”

Till Affärsvärlden säger Bert Karlsson att Jokarjo AB snart har avtal med 50 förläggningar varav många hotell men även andra typer av lokaler. Karlsson uppger även att hans bolag innevarande år fakturerar Migrationsverket 250 miljoner kronor: ”Nästa år är vi uppe i en miljard.”

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner framhöll (LT, 23 oktober) att Södertälje kommun ”tar redan oproportionerligt stort ansvar” och att en flyktinganläggning i Hovsjö, med dess redan stora problem, vore ”synnerligen olämpligt”. Vi håller med.

Det är inte i första hand asylentreprenörer som Bert Karlsson vi bör kritisera. Han och andra kan tjäna grova pengar genom att utnyttja regeringens invandringspolitik.

Migrationsverkets färska prognos för 2015 lyder på 95 000 asylanter och minst lika mycket i anhörig-invandring.

När det gäller Bert Karlssons ”erbjudande” att etablera sig i Södertälje och Hovsjö är vår inställning slutligen klar: tack, men nej tack!

Tommy Blomqvist (SD)
gruppledare